DOROTA PRZYBYLSKA SP1 W KÓRNIKU
DZIEŃ EUROPEJSKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 1 IM. TYTUSA DZIAŁYŃSKIEGO W KÓRNIKU .
9 maja obchodzimy jako Dzień Unii Europejskiej, gdyż tego dnia w 1950 r. francuski minister spraw zagranicznych Robert Schumman ogłosił ważną deklarację, która dała początek Unii Europejskiej. W przededniu referendum akcesyjnego (na temat wstąpienia Polski do struktur unijnych) zaprezentowaliśmy UE w jej obecnym kształcie poprzez przedstawienie należących do niej państw.
Na Dzień Europejski w Szkole Podstawowej nr 1 im. Tytusa Działyńskiego wybraliśmy 12 maja 2003.
Organizując ten dzień przyświecały nam następujące cele:
a) uświadomienie historycznych i kulturowych powiązań Polski i Europy b) zrozumienie roli Europy w świecie c) uświadomienie powiązań łączących gospodarkę Polski z gospodarką europejską d) zrozumienie korzyści i zagrożeń wynikających z przystąpienia Polski do UE e) kształtowanie poczucia wspólnego dziedzictwa kulturowego z innymi narodami f) kształtowanie takich umiejętności przez dzieci jak: - komunikowanie się - współpraca - wyrażanie własnej opinii g) przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w dorosłym życiu h) uczenie miłości do Ojczyzny i tolerancji wynikających z lepszego poznania innych narodowości i) wykazanie się samodzielnością, talentami organizatorskimi przez uczniów j) zaangażowanie rodziców w działanie i życie klasy (szkoły)
Dzięki uczestnictwu w Dniu Europejskim nasi uczniowie:
- poznali kulturę, obyczaje, osiągnięcia naukowe i gospodarcze, stroje, muzykę i potrawy krajów wchodzących w skład Unii Europejskiej - potrafią zaprezentować w atrakcyjnej formie charakterystyczne dla kultury danego kraju stroje, piosenki i potrawy narodowe - znają zabytki charakterystyczne dla architektury danego państwa i potrafi je powiązać z jego historią - rozumieją, że pomimo różnic pomiędzy poszczególnymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej łączy je przynależność do kręgu kulturowego.
Środki dydaktyczne, które użyto w czasie prezentacji to:
a) albumy przedstawiające informacje o państwach członkowskich Unii Europejskiej b) wykonane przez uczniów gazetki z charakterystyką państwa (wg wzoru) c) stroje i potrawy narodowe przygotowane przez dzieci i rodziców d) kasety z utworami muzycznymi e) żetony będące odpowiednikiem EURO f) pieczątki i stemple do paszportu g) paszporty dla uczniów podróżujących po Europie (stemplowane w każdym państwie – klasie)
Uwagi dotyczące realizacji zadań:
- do realizacji zadań autorzy scenariusza wybrali metodę projektu - organizatorzy imprezy przygotowali zadania dla poszczególnych klas z ponad miesięcznym wyprzedzeniem, tak, by dzieci mogły się należycie przygotować - w pierwszej kolejności odbył się drogą losowania przydział krajów członkowskich Unii Europejskiej, których promocją na terenie szkoły zajmowali się uczniowie - w dniu, w którym odbywała się impreza stroje uczniów nawiązywały do barw flag narodowych państwa członkowskiego UE, którego prezentację przygotowali - dzieci zbierały materiały dotyczące wylosowanego państwa, by: - udekorować klasy symbolami charakterystycznymi dla danego państwa - przedstawić osiągnięcia naukowe wylosowanego kraju UE (forma dowolna: gazetka, prospekt, projekt reklamowy, itp.) - przygotować projekt stroju charakterystycznego dla państwa - wybrać charakterystyczny dla wylosowanego państwa członkowskiego Unii utwór muzyczny lub taniec - przygotować przy pomocy rodziców do degustacji potrawy narodowe, będące specjalnością kuchni danego państwa
„Dzień Europejski” przebiegał według następującego harmonogramu
1. O godz. 8.30 uczniowie zebrali się pod opieką wychowawców na sali gimnastycznej 2. Uroczyste otwarcie Dnia Europejskiego: - wysłuchanie hymnu UE - przemówienie dyrektora szkoły - przemówienia zaproszonych gości - prezentacja scenki będącej fragmentem bajki lub innego utworu (do 3 minut) przez każdą z klas 3. Ok. godz. 10.00 klasy wybrały się w podróż po Europie wg ustalonego harmonogramu (około 10 min. na zwiedzenie jednego państwa - klasy prezentują kraj, strój, piosenkę lub taniec) – potrwało to ok. 1,5 godz. 4. O godz. 11.30 uczniowie wrócili do sali gimnastycznej, gdzie głosowali na najciekawiej przedstawione państwo 5. Imprezę zakończyło Eurodisco (dla chętnych, po przerwie obiadowej na sali gimnastycznej – około 1 godz.), na którym ogłoszono państwo – zwycięzcę.
Zaproszeni goście - przedstawiciele władz gminnych i samorządowych oraz rodzice otrzymali znaczki okolicznościowe, a także- podobnie jak wszyscy uczniowie - żetony - euro do głosowania. ( Żetony dla uniknięcia nieporozumień z wypisaną klasą, do której uczęszczają – dokładnie po jednej sztuce na osobę ). Zbierali je reprezentanci klas po zakończonych prezentacjach do puszek z nazwami klas – państw.
Eurorozgrywki wygrała klasa VIA, która prezentowała Włochy. Pinokio Collodiego w wykonaniu młodych aktorów z tej klasy nie miał sobie równych. Goście i zmęczeni podróżą po Europie uczniowie chętnie przysiedli w kawiarence włoskiej klasy VI A , gdzie serwowano doskonałą kawę cappucino. „Uliczni sprzedawcy” oferowali spaghetti i pizzę. Wiele osób zrobiło sobie zdjęcie z Papieżem lub Pavarottim. Pozostałe klasy również zaprezentowały znakomicie swoje państwa. Wyróżniała się szczególnie scenografia klasy VB - Hiszpanii i Niemiec – VIB – zdobywców drugiego i trzeciego miejsca. Wszystkie klasy otrzymały dyplomy od organizatorów i cukierki od Dyrekcji SP1.
Nad całością imprezy czuwały organizatorki: Dorota Przybylska i Alicja Serwatkiewicz. Dodać należy, że zabawa połączona z nauką udała się dzięki zaangażowaniu wszystkich pracowników szkoły, dzieci oraz rodziców.
|